Generative AI, beloftevol en uitdagend

artificial intelligence

Technologie met potentieel

Wou jij destijds ook weten hoe je looks binnen 20 jaar zouden zijn? De face-aging toepassing was vorig jaar alleszins erg populair op Facebook. De technologie daarachter is generative AI, en die kent een razendsnelle opgang.

Generative AI – ook wel creative AI genoemd – maakt het mogelijk om bestaande content zoals beeld, audio of tekst te gebruiken om nieuwe content te creëren. Het algoritme abstraheert de onderliggende patronen van de input en gebruikt die vervolgens om soortgelijke content te genereren.

Vergis je niet! Het gaat veel verder dan wat we kennen van face-aging. Met voldoende training en grote, kwalitatieve datasets kan generative AI compleet nieuwe content maken. Het algoritme wordt echt wel creatief. Niet enkel beeld-beeld, maar ook tekst-beeld conversies zijn dan mogelijk.

Op de Gartner hype cycle for emerging technologies, beweegt generative AI richting de peak of inflated expectations. Dat wil zeggen dat we er vandaag misschien wat lyrisch over zijn. Maar dat de technologie snel evolueert en het potentieel ervan groot is, dat is een zekerheid.

hype cycle for emerging

Mens en algoritme vullen elkaar aan

Vroege toepassingen van nieuwe technologieën zijn vaak ludiek, zoals de face-aging. Toch wordt generative AI al gebruikt door grote spelers zoals Adobe en Autodesk. Adobe Sensei heeft generative AI onder de motorkap en maakt het daardoor mogelijk om heel snel en realistisch beeldmanipulaties uit te voeren.

Autodesk gebruikt de technologie in haar software voor generative design. De designer bepaalt de grenzen, waarbinnen het algoritme creatief aan de slag gaat. In no-time worden er tal van mogelijke ontwerpen gegenereerd. De designer kan die beoordelen en eventueel zelf nog aanpassen, alvorens ze verder te renderen. Dit gaat al veel verder dan het maken van leuke content. Het algoritme houdt rekening met de opgegeven functionele grenzen die de designer bepaalt. Je wil niet dat je fancy bureaustoel doorzakt wanneer je erin neerploft.

Je kunt je voorstellen dat dergelijke toepassingen heel aantrekkelijk zijn voor digital content creators en designers. Ze besparen er niet alleen tijd en kosten mee. Hun eigen fantasie wordt geprikkeld door de creativiteit van het algoritme, en dat opent dan weer perspectieven voor nieuwe ideeën. In plaats van een idee moeizaam en minutieus uit te werken in een CAD toepassing, kan de designer zijn creativiteit de vrije loop laten. Mens en algoritme vullen elkaar aan. Of zoals Paul Magee, Director of Industrial Design Americas Crown Equipment het mooi verwoordt: “Being able to design, without fear of what you didn’t come up with.”

Concurrentieel met nieuwe technologie

Natuurlijk vervangt een nieuwe technologie een oude niet zomaar van dag op dag. Generative AI staat absoluut nog in de kinderschoenen. Anderzijds evolueert de technologie snel en wordt ze nog sneller omarmd door professionals. Om concurrentieel niet achterop te geraken, loont het dus de moeite om de mogelijkheden ervan in jouw sector te verkennen.

Smijt je camera’s en je legacy software nog niet in de vuilnisbak, ze zijn nog niet helemaal obsolete. Begrijp wel dat sommige creaties gemakkelijker en goedkoper gerealiseerd kunnen worden met eenvoudige generative AI tools en cloud applicaties. Creative AI Lab verzamelt heel wat tools en informatie, de ene al wat interessanter dan de andere. Een mooi initiatief, dat de positie van generative AI op de Gartner hype cycle goed illustreert.

Uitdagingen

Misbruik

Met generative AI creëer je dus heel gemakkelijk diverse soorten digital content. Dat zet uiteraard ook het poortje open naar fake content. Er was ooit een president in de US die al wat hem niet aanstond maar al te graag als fake news bestempelde. Dat we valse content kunnen maken – zoals ogenschijnlijk handgeschreven en ondertekende teksten of audio en video getuigenissen – is een feit. Hoe we die gebruiken is een andere (ethische) kwestie. Deepfake is een industrie die ten goede en ten kwade ingezet wordt.

Intelligente Eigendom

Ook de vraag van IP-rechten stelt zich. Welke creaties en ontwerpen zijn de originelen? Wie is de eigenaar en heeft het recht deze digital assets te vermarkten? NFT’s of non-fungible tokens kunnen ook hier een hulp zijn. Een NFT is een soort certificaat van authenticiteit dat niet kan worden gewijzigd of gewist. Het maakt gebruik van weer een andere technologie: blockchain. ‘Charlie bit my finger’ is een populair recent voorbeeld, van een YouTube video waar voor veel geld een NFT voor verkocht werd. Dit is weer een ludiek – doch prijzig – voorbeeld, maar NFT’s bieden echt wel een oplossing voor IP-rechten op digitale creaties. Temeer omdat die – al dan niet met generative AI – gemakkelijk te kopiëren zijn.

Regelgeving

Last but not least is er de Europese regelgeving rond AI, die stilaan vorm krijgt. Die is uiteraard nodig, maar dreigt wel erg veel overhead met zich mee te brengen. De huidige wetsvoorstellen maken een onderscheid in AI-applicaties op basis van risico-categorieën. Afhankelijk daarvan moeten er risico management procedures ontwikkeld worden. Dat is een significante investering, zeker voor kleine bedrijven. Daardoor is het erg reëel dat veel innovatie afgeremd zal worden, of – zoals al wel vaker gebeurd door de overhead van bijvoorbeeld GDPR en ISO regelgevingen – dat start-ups naar de US verhuizen. Het scherp aflijnen van de risico-categorieën en van welke procedures ècht nodig zijn, is dus erg belangrijk om concurrentieel te zijn en het first-mover advantage niet zomaar af te staan.

Disruptie brengt altijd uitdagingen met zich mee. Er zullen altijd malafide figuren en bedrijven zijn die nieuwe technologie misbruiken, maar ik kijk liever naar de positieve kant van de medaille. Het potentieel van generative AI is enorm groot. Laten we het omarmen, en inzetten waar het onze processen verbetert en onze creativiteit stimuleert.

De laatste ontwikkelingen in cloud computing en SaaS in je mailbox?

Blijf op de hoogte als ASPEX een nieuwe gids publiceert.

Gerelateerde artikels