Haal meer uit Microsoft Teams (3/4)

microsoft_p3

Deel 3: Bestanden opslaan en delen met Teams

Steeds meer bedrijven streven naar de New Ways of Working (NWOW). Maar wat houden die precies in? En hoe realiseer je ze? Zoals alle wegen naar Rome leiden, gaan er ook heel wat richting een moderne werkomgeving. Maar hoe ben je zeker dat je de beste afslag kiest? Onze GPS stuurt ons langs Microsoft Teams. In een vierdelige blogreeks doen we de tool volledig uit de doeken. 

In dit derde deel zien we het groots: we nemen de functionaliteiten van Microsoft Teams onder de loep, en dat in combinatie met SharePoint en OneDrive. Door deze drie tools op elkaar af te stemmen, kan je je bedrijfsdatabase stroomlijnen en bestandsopslag verbeteren. Met OneDrive ga je in de cloud aan de slag met je eigen documenten. Daarna leg je die via Teams voor aan je collega’s voor feedback, en het afgewerkte resultaat deel je via SharePoint met de hele organisatie.

Een handige hub voor al je bestanden

Met Teams als verbindende factor tussen SharePoint en OneDrive, creëer je een samenwerkingsplatform waarmee je veilig bestanden deelt en snel toegang krijgt tot de nodige informatie. Het file management van Teams zorgt ervoor dat je niet langer meerdere platformen moet doorzoeken.

Wanneer je een nieuw team aanmaakt, wordt hieraan automatisch een nieuwe Office 365-groep en SharePoint-site aan gekoppeld. Daar kan je alle projectgerelateerde bestanden opslaan, zodat het hele team er toegang toe heeft. Microsoft Teams synchroniseert ook met OneDrive, zodat je je bestanden overal kan bewerken. Je kan dus eerst je werk zelf opslaan om het daarna te delen in het team. Daar kan je feedback vragen of samen verder werken aan hetzelfde bestand.

De voordelen van centrale bestandsopslag

Verhoogde productiviteit

Met SharePointlijsten en -bibliotheken, Microsoft Flow, OneDrive en PowerApps transformeer je zowel eenvoudige als complexe processen en verhoog je je productiviteit. Je verliest namelijk geen tijd meer met het doorzoeken van elk apart platform en hebt specifieke samenwerkingshubs waar teams aan projecten kunnen werken. Bovendien helpen Microsoft Flow en PowerApps je om je processen te automatiseren. Hoe dat werkt, ontdek je in de laatste blog uit deze reeks.

Bedrijfskennis samengebracht

Door een teamsite aan Microsoft Teams te koppelen, creëer je een centrale database voor je in-house kennis. Projectteams, afdelingen en divisies hebben zo snel en eenvoudig toegang tot alle know-how via pagina’s, lijsten en bibliotheken. Van achter hun desk op kantoor, maar ook thuis of op locatie. 

Vlottere samenwerking

SharePoint maakt het delen van bestanden gemakkelijker en verbetert de samenwerking doorheen de hele organisatie. Stuur je collega’s een bericht of deel informatiebronnen en nieuws met je team. Je kan binnen je organisatie zelfs communities oprichten gebaseerd op gemeenschappelijke interesses, doelen of procedures.

De laatste ontwikkelingen in cloud computing en SaaS in je mailbox?

Blijf op de hoogte als ASPEX een nieuwe gids publiceert.

Gerelateerde artikels

Workplace of the future
Alysson

De ‘workplace of the future’? Mobiel werken in de cloud

Hoe de ‘workplace of the future’ er precies zal uitzien, weten we nog niet. Maar de huidige stand van de technologie geeft ons wel al een duidelijk beeld van welke richting we uitgaan. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat steeds meer bedrijven de klassieke kantoormuren slopen en voor open offices, meer telewerken en een cloudpakket kiezen. Omarmt jouw kmo al de toekomst?

Workplace of the future
Kaj Gorremans

Haal meer uit Microsoft Teams (1/4)

Steeds meer bedrijven streven naar de New Ways of Working (NWOW). Maar wat houden die precies in? En hoe realiseer je ze? Zoals alle wegen naar Rome leiden, gaan er ook heel wat richting een moderne werkomgeving. Maar hoe ben je zeker dat je de beste afslag kiest? Onze GPS stuurt ons langs Microsoft Teams.