Bij advies- en accountancykantoor Account Plus zagen ze jarenlang servers komen en gaan. Voor zaakvoerder Dirk Roelandt was de maat vol. Hij besloot zijn digitale werkomgeving naar de cloud over te brengen en rekende daarvoor op ASPEX. “De cloud geeft me gemoedsrust.”

Account Plus is een onafhankelijk accountancykantoor in Liedekerke. Het kantoor begeleidt vennootschappen, kmo’s, vrije beroepen en startende ondernemers in uiteenlopende materie: fiscaliteit, btw, aangiftes, vermogens- en successieplanning, tax, enzovoort. “We runnen het kantoor met drie, maar tellen voor zes”, grapt Dirk Roelandt, zaakvoerder, belastingconsulent en accountant.

De maat was vol

Voor Dirk en co was het destijds duidelijk dat een overstap naar de cloud zich opdrong. Dirk: “We moesten ons volledige arsenaal aan servers, software en computers regelmatig vervangen om mee te kunnen. Een zeer dure aangelegenheid, want daarnaast waren er ook nog de vaste kosten aan onderhoud.

Bovendien maakten lokale servers ons heel kwetsbaar. Zo waren we een aantal keren het slachtoffer van inbraak. Het is gelukkig nooit voorgevallen, maar je mag er niet aan denken dat ze aan de haal gaan met je servers of dat ze die zomaar aan diggelen slaan.”

De eerste kennismaking met de cloud liep echter niet van een leien dakje. “We hebben eerst met twee andere cloudproviders gewerkt en dat was tweemaal geen geslaagd huwelijk. Toen maakten we kennis met ASPEX. Derde keer, goede keer, zo bleek.”

Wat een goed gesprek kan doen

“Er was van in het begin een zeer goede klik”, vertelt Dirk. “Alles is begonnen met een open en constructief gesprek. Ik heb mijn specifieke wensen en de gebreken van de vorige partners op tafel gelegd. ASPEX heeft vervolgens uitgelegd welke oplossingen zij voor welke uitdagingen konden bieden. Intussen zijn we zes jaar verder en zijn we nog steeds uiterst tevreden van de samenwerking.”

Account Plus koos uiteindelijk voor Modern Workplace als cloudoplossing. De volledige migratie nam slechts één tot twee dagen in beslag. De accountants werken nog steeds in hun vertrouwde desktopomgeving, maar het grote verschil is dat hun gegevens veilig in de cloud bewaard worden. Een ander voordeel is dat ze die gegevens ook overal en vanop eender welk toestel kunnen oproepen – wanneer ze bijvoorbeeld bij een klant werken.

Geen zorgen meer

De cloud heeft me een enorme gemoedsrust gegeven, besluit Dirk.

“Onze cloudoplossing beschikt over de nieuwste beveiligingssoftware – die zichzelf vernieuwt – en er worden ook regelmatig back-ups gemaakt. Doet een probleem zich voor, dan heb ik meteen contact met de helpdesk via de tool ‘Teamviewer’. Kortom: ik ben niet langer ongerust. Als ze hier vandaag een pc stelen is dat geen ramp. We stellen gewoon een nieuwe in en we zijn weer vertrokken.”

Gratis e-book voor kmo’s

Je wil met je kmo naar de cloud, maar vraagt je af hoe dat concreet in zijn werk gaat? Download ons gratis e-book. Je leest er alles over de voordelen, features en praktische set-up van cloudoplossingen.

Lees onze andere case studies