kresoft systems case study

Kresoft Systems wijst haar klanten de weg naar de digitale werf met Azure Cloud en WVD

Kresoft 

Kresoft Systems staat al sinds de jaren ’80 garant voor inventieve IT-oplossingen. In de loop der jaren specialiseerde het bedrijf uit Buggenhout in ERP-systemen voor de bouwsector. Daarin raken ze diverse branches, zoals o.a. aannemers, prefab beton producenten en knip- en buigcentrales. Hun klanten zijn gevestigd in België en diverse andere Europese landen. 

Met hun oplossingen en jarenlange ervaring in de bouwsector, optimaliseert Kresoft Systems de bedrijfsprocessen. De koppeling van hun programma’s met andere systemen is een cruciaal element in de transitie naar de digitale werf. 

Meer mobiliteit en minder onderhoud met WVD en Azure Cloud 

Voor de migratie naar een cloud omgeving deed Kresoft Systems enkele jaren geleden al een beroep op ASPEX. Omdat de focus van Kresoft Systems altijd al op software ontwikkeling had gelegen, wilde men het beheer van de servers uit handen geven. Een cloud oplossing van ASPEX bleek daarvoor de juiste keuze te zijn. Kresoft Systems werd niet alleen ontzorgd van het – voor hen economisch minder interessante – systeembeheer, maar kon dankzij de cloud ook veel makkelijker opschalen. 

Gert Janssens (CEO Kresoft Systems) zag al snel in dat een centraal beheerd cloud systeem de way to go was. Om dat concreet vorm te geven, vertrouwde hij op Olivier De Saegher (Account Manager ASPEX) en zijn collega’s. 

Olivier De Saegher, Account Manager ASPEX: “De IT-medewerkers van Kresoft Systems hadden inderdaad de handen meer dan vol met het onderhoud van de lokale systemen bij hun klanten. Een Microsoft Azure Cloud oplossing centraliseerde deze activiteiten, maar er kon nog een andere grote winst gemaakt worden. Die schuilde in wat aanvankelijk een RDS was. Deze pasten we recent aan naar een modernere Windows Virtual Desktop (WVD). 

Met WVD kunnen gebruikers eender waar, vanaf eender welk toestel aanmelden. Een eenvoudig toestel – dat hoeft zelfs geen PC te zijn, het kan ook met een tablet of smartphone – en een internetverbinding volstaan om meteen aan de slag te gaan. Die verhoogde mobiliteit is al een hele stap naar de digitale werf! 

Waar er vroeger al eens bespaard moest worden op een server, omdat het budget opgesoupeerd werd aan krachtpatsers van PC’s, kan Kresoft Systems haar klanten nu optimaal bedienen met WVD en een performante Azure Cloud oplossing. De gebruikers zijn bovendien veel mobieler, want ze kunnen te allen tijde, overal en vanaf elk toestel werken. Dat is al een hele stap naar de digitale werf! 

Ontzorging dankzij ASPEX Managed Services 

Voor het onderhoud van hun cloud infrastructuur sloot Kresoft Systems een Managed Services overeenkomst af met ASPEX. De specialisten van ASPEX kennen alle geheimen van Microsoft Azure en WVD. Wist je trouwens dat Micha Wets, Yannick Dils (Cloud Solutions Architects ASPEX) en Jethro Van Eetvelde (Cloud Solutions Engineer) mee aan de wieg stonden van WVD? 

Met alerts op alle systemen kan er continu gemonitord worden. Dreigt er bijvoorbeeld een CPU in overload te gaan? Of loopt er stilaan ergens een harde schijf vol? Dan gaan er automatisch alarmbellen af. Updates worden steeds meteen geïnstalleerd en alle databases worden doorlopend geback-upt. Uiteraard worden ook de toegangscontroles en gebruikersrechten nauwkeurig bewaakt. 

Een ander, niet te onderschatten voordeel van de nieuwe cloud infrastructuur is de eenvoud waarmee nieuwe gebruikers toegevoegd kunnen worden. Vroeger kon het al gauw enkele dagen duren vooraleer iemand helemaal up-and-running was. Nu kan een nieuwe gebruiker meteen aan de slag zodra zijn account geactiveerd wordt met het juiste gebruikersprofiel. 

Door de verregaande automatisering wordt de druk bij het support team van Kresoft Systems verder verlaagd en kunnen de klanten zich ongestoord richten op hun kernactiviteiten. 

Gert Janssens, CEO Kresoft Systems: “Ik ben heel tevreden over de weg die we samen met ASPEX aflegden. Dankzij de gecentraliseerde Azure Cloud oplossing, WVD en de Managed Services van ASPEX, ontzorgen we vandaag 120 gebruikers en geven we hen de mobiliteit die nodig is op de digitale werf.” 

ASPEX specialisten leiden interne IT-medewerkers op 

Onder de Managed Services overeenkomst ondersteunt ASPEX de IT-medewerkers van Kresoft Systems ook met een actieve kennisoverdracht. Voor bedrijven die van een lokale infrastructuur migreren naar de cloud, is het normaal dat de specifieke kennis intern niet altijd aanwezig is. 

Het is belangrijk dat die kennis in je IT-afdeling opgebouwd wordt, zodat je niet volledig afhankelijk blijft van externe dienstverleners. ASPEX neemt de IT-medewerkers van Kresoft Systems mee op weg bij de monitoring en het onderhoud van het systeem. Zo kunnen zij steeds meer zelfstandig aan de slag en behouden ze een rechtstreeks, menselijk contact met de specialisten ter zake. 

Laat je dus niet afschrikken door de cloud omdat je (nog) geen specialisten in huis hebt. ASPEX helpt je op weg! 

De voordelen voor Kresoft Systems en hun klanten 

  • Mobiliteit: werk waar en wanneer je wil vanop eender welk toestel
  • Gebruiker ondervindt geen hinder van updates, back-ups en onderhoud
  • Een nieuwe gebruiker is binnen de twee uren actief
  • Sterk gereduceerde kost aan clients omdat processing power in de cloud zit
  • Steeds moderne en performante server technologie ter beschikking
  • Veel efficiënter onderhoud dankzij centralisatie
  • Interne kennisopbouw van de cloud bij Kresoft Systems IT medewerkers